Megtartotta címét a tavalyi győztes, magyar fejlesztésű és tervezésű MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kétárbócos katamarán az idei Kékszalagon. Józsa Márton kormányzásával az egységnek 12 óra 24 perc 47 másodperc kellett, hogy körbeérjék a tavat, mintegy 50 másodperccel megelőzve a sokáig élen hajózó Prospex Deltát-melyet Kaiser Kristóf kormányzott. Az abszolút harmadik hely a Vándor Róbert kormányzozta RSM AC 45-é lett. A leggyorsabb egytestű az idén a Principessa, az utolsónak befutó egység pedig a kizárólag hölgyekből álló Prosecco csapata lett.
Idén ismét megmutatta magát a Balaton ezer arca – vélték szinte egyhangúlag a versenyen résztvevők, valamint a rendező Magyar Vitorlás Szövetség tisztségviselői. A szélcsendes, kánikulai csütörtöki napot nyugatról élénkülés zárta, majd péntek hajnalban megérkezett a várva várt frissülés. Az idén 90 éves Kékszalagon, melyen összesen 510 hajó állt rajthoz, több, mint 450 egység be tudott futni. Sőt, még a szombat 90:00-ás limitidőt sem használták ki a hajósok, hiszen az utolsónak befutó csapat, a Prosecco szombaton hajnalban kettő óra után már be is ért a balatonfüredi célba.
A rajt és annak pillantai
A csütörtökre virradó éjszaka fújó erős északnyugati lecsendesedett, a rajt időpontjában 5-7 csomós északias szél fújt, a hagyományos hajók jó része is a rajtvonal északi oldala felé törekedett, hogy a part közelében vitorlázva találja meg a jobb szelet és a kedvezőbb útirányt.
A katamaránok közül a Fifty-Fifty csípte el jó időben a rajtot, de a kicsit északabbra induló RSM, Vándor Róbert és csapata, és a Litkey Farkas által kormányzott Process Solutions kedvezőbb pozícióba került. Nem is kellett sokat várni arra, hogy a Process Solutions álljon a mezőny élére, szorosan mögötte – sőt, néha mellette – az RSM haladt. Előnyük körülbelül 500 méter volt a mögöttük haladó csoport előtt, amelyben a Team Kaáli, a MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, az AUDAX Django és a Team Suzuki volt. Nem kellett sokat várni az első taktikai küzdelemre az élmezőnyben. A szél leállt és keletire fordult, immár nem lehetett egy takkal venni a kenesei bóját.
A hagyományos hajók mezőnyében a NAU 370-es Revolution, a 75-ös cirkáló Lillafüred és a 70-es cirkáló Pannónia felváltva álltak a vezető pozícióban. A három hajó nagyon szorosan haladt, hol ez, hol az vezetett.
Ahogy várható volt, a két nagy Libera csatázott az egytestű kategória elsőségéért. Almádi felé tartva a Raffica, Király Zsolttal és csapatával egy kicsit távolabb haladt az északi parttól, 16.8 km/h sebességgel, a nyomkövetés szerint. Picit mögöttük, de felettük, közelebb a parthoz jobb tempóval közelített a Principessa Oroszlán Péterrel és legénységével.
…és jött Kenese, majd Siófok, vele együtt a szélcsend
. A kenesei, első pályajelet az RSM vette elsőként, 10 óra 8 perc 25 másodperckor. A második helyen a Process Solutions fordult, egy perccel később, rá körülbelül két perccel jött be harmadiknak a Prospex-Delta. A legjobb egytestű tizedikként fordult, a Raffica, Király Zsoltékkal, de közvetlenül utánuk, körülbelül öt perc különbséggel a Principessa került, Oroszlán Péterrel és csapatával. A két nagy Libera később sem engedte el egymás kezét…
A rajt után több mint két órával, a siófoki pályajel előtt a vezető helyen álló két katamarán – az RSM és a Process Solutions – idegtépő, picit döghullámos szélcsendes zónába került. A legénység tagjai néha felálltak, hogy szelet nézzenek, félig betekert orrvitorlákkal próbáltak egyensúlyt találni a hajtóerő és a légellenállás között… Állt az élmezőny. Mindenki némi frissülésre várt, a két kormányos, a kétszeres Kékszalag győztes Vándor Róbert és a tizenháromszoros Kékszalag győztes Litkey Farkas minden tudását latba kellett hogy vesse, hogy kitalálja, honnan jön majd olyan légáramlás, amivel kiszabadulhatnak ebből a csapdából. Amúgy az egész mezőny “stand by” állapotba került a versenynek ebben az időszakában.
Éles párharcot vívott közben egymással hátrébb a Nemere II. és a Sirocco. A két 75-ös cirkáló szinte méterekre haladt egymástól, igazi match race-ben közelítették meg a kenesei pályajelet. A harmadik 75-ös, a Lillafüred némiképp előttük kedvezőbb pozícióban haladt a bója felé.
Nagyon szorosan állt – szinte a szó szoros értelemben is- az első három helyezett a siófoki kapunál, amelyen végül a Kaiser Kristóf kormányozta Prospex-Delta haladt át elsőként déli 12 óra körül, pontosan 11 óra 57 perc 43 másodperckor. A sokáig vezető Process Solutions mindössze két perccel lemaradva a második, a harmadik helyezett pedig utánuk mindössze 20 másodperccel az RSM volt ennél a kapunál.
Élénkülés és fellélegzés a Tihanyi-csőnél és utána – irány a nyugati medence
Nem volt könnyű átvergődni a csövön, Kaiser Kristóf és csapata a nyomkövetés tanúsága szerint a déli part közelében takkolva szerencsésen elkerülte a balatonföldvári kikötőépítés miatt levert cölöpsort, és biztosan vezetett. Nagyon gyenge szélben, gyakorlatilag egyhelyben állva várt a kedvező szélre. Nem voltak jobb helyzetben az üldözők sem: második volt a Process Solutions Litkey Farkasékkal, harmadik pedig az RSM Vándor Róberttel és csapatával. Ők egymás közelében vitorláztak, mintegy másfél kilométerrel lemaradva a vezető katamarántól. Felfrissült kicsit az északias szél. Az RSM párharcot kezdett a Prospex Deltával, az RSM kicsit felgyorsult, bejött, hogy északabbra húzott, számítva az északiasodásra. Picit hátrébb a Process Solutions jön, valamivel lassabb tempóval. Az észak felé húzásnak határt szabott, hogy valamikor el kell dönteni: mikortól érdemes picit ejteni és elkerülni Badacsony közvetlen takarását.
Stabilizálódott az északias szél. A vezető hajók néha Code zeroval haladva érték el a keszthelyi bóját. Elsőként az RSM fordult 15 óra 59 perc 52 másodperckor, azaz szinte pontosan hét órai vitorlázás után. Másodikként, körülbelül hat perccel utánuk került a Prospex-Delta, harmadikként újabb három perces különbséggel a Process Solutions jött be.
A mezőny nagy része az esti, éjszakai órákban tudott átvitorlázni a középső- majd nyugati-medencében, ugyanakkor a beszámolók szerint az egytestűek is nagy számban könnyebbültek meg, mikor a “fülcimpájukon megérezték” a frissülő balatoni fuvallatot.
Keszthelytől vissza, irány a befutó…pontosabb újabb szélcsend majd “új rajt”
A met.hu 17 órára ígért szél előrejelzése minden volt, csak nem megnyugtató annak, aki elöl vitorlázik. És óriási lehetőség az üldözőknek. Arról volt szó, hogy a Balaton teljes szélességében Badacsony után, az előrejelzés szerint, leáll a szél. Nagyon. Ha egymás után becsúsznak a hajók ebbe a szélcsendes zónába és megállnak, azt hívják úgy, hogy “új rajt”. Az elöl haladók tempója némiképp valóban lelassult…
Litkey Farkas Szigliget és Badacsony között villantott egy merészet, és átvette a vezetést. Szinte a nádas szélénél, egy extrém északi parti takkot húzva megkerülte a második-harmadik helyen haladó két katamaránt. A MLS Raiffeisen Fifty-Fifty pedig felzárkózott az abszolút hatodik helyre. Kezdett még izgalmasabbá válni a verseny… Közben viszont teljesen leállt a szél. Az elöl lévő három hajó Badacsony alatt áll szinte egy helyben, ami nagyobb baj, hogy szembe se jött nagyon senki. A mezőny legnagyobb része még nem tudott átjönni a Tihanyi szoroson. Este negyed hétkor…
Este fél nyolckor Pálköve előtt izgalmas páros versennyé alakult az abszolút elsőségért vívott küzdelem. A Prospex-Delta, Kaiser Kristófék átvették a vezetést, gyenge de stabil szélben 10.7 km/h sebességgel haladtak a nyomkövetés szerint. 80 méterre mögöttük támadta őket a Process Solutions, Litkey Farkas és csapata. Az RSM, Vándor Róberték voltak itt a harmadikak, és a kiélezett küzdelemre jellemző, hogy 220 méteren belül volt az első három hajó. A 2024-es Kékszalag igazi különlegessége, hogy mind a három elöl lévő hajó volt vezető pozícióban a verseny folyamán, többször is.
És közben a stabilizálódott szélben megindult az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty – este fél nyolc után, Badacsony után már negyedikek voltak. És rohamosan közelítettek a vezető boly felé, mintha zsinóron húzták volna, úgy dolgozták le a kilométereket.
Szemben a mezőnnyel…a meglepetések éjszakája
Érdekes helyzet volt este fél kilenc körül, amikor a vezető hajók találkoztak a mezőny hihetetlenül tömör, a csőből kifelé, szembe vitorlázó középső részével. Csábító volt a tömeget kicsit délebbre kerülni, egyrészt elkerülendő a zavart szelet, másrészt számítani az esetleges parti szélre Földvárhoz közel. Az első négy hajó szinte azonos sebességgel, 20 km/h sebességgel haladt, és itt a Prospex-Delta, azaz Kaiser Kristóf és csapata vezetett Litkey Farkasék, Vándor Róberték és Józsa Mártonék előtt.
A Prospex-Delta a cső után megbízhatóan vezetett. Kaiser Kristóf kormányos, Szigeti Stacey Dániel, Pallay Tibor, Haidekker Elemér, Demjén Olivér, Dávid Dániel Dávid, Weidinger György és Rauschenberger Miklós koncentrált az utolsó szakaszra, körülbelül 500 méter előnyük volt a második RSM-hez képest. Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty viszont iszonyatos hajrát vágott le a befutó szakaszon, látszott, érik nekik minimum a második hely. Elképesztő lett a vége: a Fifty-Fifty beállt a Prospex mögé, sebességi fölényében bízva. Majd a Fifty kifordult, egy kilométerre a céltól. A Prospex természetesen ráfordult. Majd egy utolsó forduló döntött a frissülő keletiben, és métereken múlt… gyakorlatilag pályaversenyzést, szoros befutót játszott a két hajó. De a Fifty sebességi fölénye olyan nagy volt, hogy ráfordulásokkal lehetetlen volt tartani.
Az előny tehát a Prospexé volt egy darabig, a sebességi fölény meg ott volt a Fiftynél. Csaknem 2 órás hátrányt – a szó legszorosabb értelmében – az utolsó pillanatban ledolgozva a MLS Raiffeisen Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot! 21 óra 24 perc 47 másodperckor futottak be. Ezzel ötödszörre szerezték meg a Balaton legirigyeltebb vitorlás trófeáját, az utóbbi három alkalommal zsinórban, azaz egymást követő években. Kormányos Józsa Márton, a legénység Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János, Bagyó Áron. Második a sokáig vezető Prospex-Delta Kaiser Kristófékkal- mindössze 50 másodperccel! -, azaz a befutási idejük 21 óra 25 perc 37 másodperc. Harmadik az RSM, Vándor Róbert és csapata: Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András és Margitics Botond. Az RSM 21 óra 30 perc 12 másodperckor jött be. A negyedik helyen a Process Solutions, Litkey Farkas és csapata futott be. Ötödik lett az Audax Django Petrányi Zoltánnal a kormánynál, hatodikként a Team Suzuki futott be Büki Gáborral és csapatával. Hetedik a Nanushka, nyolcadik a Team Kaáli lett.
Kékszalag a Balaton ünnepe
Az idén 90 éves regatta nem csupán a száguldógépekről szól, igen ez mindenki Kékszalagja. Szombaton délután a Balatonfüredi Nagymólóról sugárzó Samsung Stúdióban egymásnak adták a kilincset a különböző hajóosztályok győztesei. Voltak köztük olyanok, akik életük első Kékszalagján győztek értékelési csoportjukba, olyanok is, akik évek óta címvédőek, vagy éppen már túl vannak sok tucat Kékszalagon saját építésű hajóikkal, hovatovább a “Balaton hercegnőit” kormányozás évek óta célba. Szinte egyöntetűen arról számoltak be, hogy az idei verseny a legemlékezetesebbek közé kerül majd be saját “vitorlás történeti könyveikben”.