A HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. április 1-től október 31-ig a balatoni, a Velencei-tavi és a Tisza-tavi viharjelzések meteorológiai kiszolgálására vihar-előrejelző szolgálatot működtet, a viharjelzést szolgáló fényjelző rendszer működését a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) fényjelző rendszere biztosítja. November 1-vel kialszanak a fények, így a vízen lévőknek még nagyobb körültekintéssel kell lenniük
A viharjelzések tóparti megjelenítését a Balaton körül 31, a Velencei-tónál 4, míg a Tisza-tónál 5 fényjelző lámpaegység végezte, amelyet a Balatonnál még mobil fényjelző egységek is kiegészítettek. A katasztrófavédelem az idén is fokozottan felügyelte a rendszer üzemeltetését, a vihar okozta károkat elhárította, így a rendszer a teljes viharjelzési időszakban biztonságosan üzemelt.
A viharjelzések és a balatoni időjárási előrejelzések az HungaroMet Siófoki Viharjelző Obszervatóriumában készültek és operatív módon jutottak el a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysághoz, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának balatoni központjához és további megrendelőkhöz. A nagyobb vitorlásversenyek, illetve tömegrendezvények meteorológiai biztosítása a HungaroMet Siófoki Viharjelző Obszervatóriumából történt.
Íme a 2025-ös viharjelzés statisztikája
2025-ben a Balatonnál az első- és másodfokú viharjelzések összesített fenntartási ideje a szezon teljes időtartamának átlagosan 39,2 százalékát tette ki. A Velence-tónál ez az érték 24,5% volt (1260 óra). A Balatonnál a viharjelzéssel lefedett idő ezzel az előző éveknél magasabban, ugyanakkor az elmúlt két évtized átlagának megfelelően alakult. A Velencei-tónál ezzel egyidejűleg az átlagosnál 12 százalékkal rövidebb ideig volt szükség a viharjelzések fenntartására. A másodfokú viharjelzések aránya a teljes időszakhoz viszonyítva a Balatonnál 12,6-13,0%, a Velencei-tónál pedig 5% volt. Az első- és másodfokú viharjelzések fenntartására legrövidebb ideig a Tisza-tónál volt szükség, mindösszesen 1043 órára, ami a sokéves átlagnak megfelelő érték. Itt a másodfokú viharjelzés fenntartása a teljes időszaknak kevesebb, mint 4 százalékát tette ki – közölte a HungaroMet Zrt.

2025. évi időjárási összefoglaló
A 2025-ös viharjelzési szezon első hat hónapja átlagosan szelesnek bizonyult a Balaton térségében. A legszelesebb hónap július volt, ezt követte az április és a május. Összesen öt erős vihar (90 km/h-t meghaladó széllökéssel) érte el a tavat, ami kevesebb, mint a 20 éves átlag. A legerősebb vihart július 7-én észlelték, ekkor Balatonfürednél 130 km/h-s széllökést mértek.
A szezon első hat hónapjának középhőmérséklete mintegy 1 Celsius fokkal haladta meg az 1991–2020 közötti klímaátlagot. A legmelegebb nap június 26-án volt, amikor Balatonedericsen 37,7 Celsius fokot mértek. Bár a 2025-ös nyár melegebb volt az átlagnál, de legalább 1,5 fokkal hűvösebb maradt a 2024-es rekordmeleg nyárnál.
A csapadék mindenütt az átlag alatt maradt: a keleti medencében az átlagos mennyiség felével, helyenként harmadával, nyugaton negyedével kevesebb eső hullott. Siófokon, az Obszervatóriumnál fél év alatt 177,7 mm, a nyári hónapokban mindössze 74,9 mm esőt regisztráltak. A Balaton délkeleti térségében így 1901 óta az idei volt a legaszályosabb nyár.
A Balaton nyugati része átlag feletti csapadékot kapott augusztusban, illetve az átlaghoz közelítőt júliusban. Itt néhány zivataros napon 40–50 milliméter eső is hullott.
Még elővigyázatosabban a tavakon
Miután a viharjelzési szolgáltatás november 1-től szünetel, így még inkább fontos az elővigyázatosság és a vízbiztonság. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata bár őszi időszakra váltott, ugyanakkor egész évben számíthatnak segítségükre a bajba kerültek. Az ő munkájukat a vízre szállók is nagyban segíthetik több fontos szabály betartásával. Elsősorban – a viharjelzés már említett leállása miatt – elengedhetetlen tájékozódni a várható meteorológiai eseményekről. Emellett sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a hajó, vagy csónak állapotának ellenőrzésére.

A szakemberek mindemellett hangsúlyozzák, amennyiben tehetjük, egyedül semmiféleképpen se rúgjuk el a partot. Ugyanakkor léteznek olyan eszközök, vagy sokkal inkább praktikák, amelyeket érdemes nem elfelejteni. Sokan nem gondolnak bele, hogy jönnek a hajnali fagyok, a fedélzetet pedig csúszás-mentesíteni kell, ehhez a legpraktikusabb, ha van nálunk néhány kiló só a vitorláshajón.
Ahogyan korábban arról a Vitorlázz Itthon is beszámolt, idén a turisztikai főszezonban 450 vízmentő állt szolgálatba és csak a strandokon összesen 3702 esetet látott el. Ezek nagy része könnyű sérülés volt, 56 esetben pedig olyan bajbajutottnak nyújtottak segítséget, aki magasabb szintű ellátásra szorult.