Idén, akárcsak a Magyar Vitorlás Szövetség, a Dragon is kilencvenedik születésnapját ünnepli. A hajóosztály úgy döntött, ezen jeles évforduló alkalmával nyitnak a nagyközönség felé. Nemcsak testközelből csodálhatja meg mindenki Balatonfüreden a hajókat, hanem megmutatják, miként alakult a Dragon történet egészen az 1929-től napjainkig, valamint mikor és hogyan kapcsolódott ehhez a Balaton.
A húszas években elsősorban nagyobb hajókkal vitorláztak egészen addig, amíg a svéd yacht klub ki nem találta, hogy igény lenne mindenkinek elérhető, kisebb, az ifjúság számára használható hajótípusra – mesélt a kezdetekről a vitorlazzitthon.hu-nak a Dragon Osztályszövetség elnöke. Náray Vilmos kifejtette: a klub pályázatát egy norvég hajótervező, Johan Anker nyerte meg, és mind a mai napig – kisebb változtatásokkal – az ő tervei alapján készült Dragonokkal vitorláznak. Ez a világ egyik legnépszerűbb, három személyes tőkesúlyos hajóosztálya, amely 1972-ig olimpiai osztály is volt – tette hozzá.
Idén az Osztályszövetség a kilencven éves jubileumot ünnepelve egy kis vendégségre hívja nem csupán a dragonosokat, hanem a hozzá hasonló klasszikus hajókat, mint például az összevont cirkálókat. A hajókat ezúttal nem csak megcsodálni lehet Balatonfüreden, a Vitorlás tér előtti móló nyugati oldalán, hanem nagyon látványos bajnokságra is sor kerül mégpedig a Johan Anker Kupa – Getronics Nagydíj és a Getronics Balaton Classics – Dragon 90 elnevezésű versenyek keretében. Náray Vilmos kifejtette: nagy segítség, hogy az idei esztendőben egy olyan nagynevű támogatót sikerült megnyerniük a jubileumi rendezvényhez, mint a Getronics amerikai IT-cég.
Náray Vilmos beszélt arról is, hogy a hajókat kezdetben értelemszerűen fából építették és a mesterek a fa rugalmasságát, szépségét használták ki az építéskor. A hetvenes években egy új korszak indult a Dragon életében a műanyag hajók megjelenéséve. Ezek ugyanolyan értékűek, mint amelyek fából készültek, nincs közöttük sebesség különbség. Az osztályszövetség elnöke említette: a legelső magyar Dragon, a Tryton 1955-ben került vízre. Ez a hajó is ott lesz a mostani versenyen.
Náray Vilmos elmondta: idén a BAHART-tal és a Magyar Vitorlás Szövetséggel együttműködve biztosítják, hogy Balatonfüreden a móló nyugati oldalán a legrégebbi és legújabb hajókat egészen közelről, testközelből lehet megcsodálni. Csütörtök este pedig egy pohár itallal várják a legénységek a vitorlázás iránt érdeklődőket, valamint egy kis tárlattal mutatják be a szervezők az osztály és a hajók történetét a Bujtor-szobornál.