Érvénytelen lett a központi vitorláskikötő fejlesztése ügyében kiírt augusztus 11-i, vasárnapi népszavazás. A hivatalos adatok szerint az 1166 választópolgárból mindössze 367-en járultak az urnákhoz – ebből 6 volt érvénytelen szavazat. A zánkai Erzsébet Táborban lévő vitorláskikötő bezárásával szinte lehetetlen kikötőhelyet találni Tihany és Badacsony között. Ezt a hiányt is pótolná a Révfülöpre tervezett nyitott, mediterrán típusú kikötő, melyet az egykori kőrakodó helyére terveznek. A marina a tervek szerint illeszkedne a környezetbe a vízen járóknak pedig komoly, hiányt pótló túramegállópont is lenne.
Révfülöpnek komoly vitorlás múltja van – mondta a vitorlazzitthon.hu-nak Dénes István a Kék Csillag Kikötőminősítési rendszer megalkotója. A szakember szerint az egykori kőrakodó helyén már évtizedekkel korábban kialakítottak kikötésre alkalmas helyet, ahová előszeretettel jártak a vitorlázók, túrák keretében. Ez ugyanakkor egy teljesen védtelen felület volt, amely kikötőnek nem nevezhető.
Dénes István beszélt arról is, hogy gyakorlatilag Tihany és Badacsony között számba vehető kikötő nincsen. A helyzet most rosszabb, mint néhány évvel ezelőtt, ugyanis megszűnt az a lehetőség is, hogy a zánkai Erzsébet Tábor területén lévő marinát használhassák a túrázók. A szakember úgy látja: Révfülöpön nagy szükség lenne egy új túrakikötőre, amely a Badacsonyit is tehermentesítené.
Dénes István szerint a napvilágot látott látványtervekből egyértelműen látszik az a tervezői szándék, hogy a partot ne zárják el a látogatók elől, ne legyenek betonfalak és kerítések. Hozzátette: a nyitott kikötő rendszere működőképes a Balatonon, ugyanis ilyen marinát építettek Alsóörsön is.
A szakember hozzátette: a kikötő építése körül nem szakmai vita zajlik ugyanis nem egy érintetlen partszakaszról van szó. Itt egykor teherforgalom zajlott, és kőrakodó működött. Dénes István szerint a jelenlegi helyzethez képest nem ront sokat az ökológiai helyzeten egy új marina építése a területen.
A vasárnapi érvénytelen népszavazás után Kondor Géza Révfülöp polgármestere a vitorlazzitthon.hu kérdésére elmondta: folytatódik a tervezői munka. A korábban megszerzett engedélyek után a vízügyi létesítési engedélyre, valamint az igen bonyolult közlekedési hatósági engedélyre várnak. Ezeknek birtokában lehet elkészíteni és véglegesíteni a terveket, és megmondani a beruházás összköltségét. Külön kiemelte: kizárólag önkormányzati fenntartásban gondolkodnak, az építkezést pedig – a konkrét számokat ismerve – önerő felhasználásával, hitellehetőségek áttekintésével és pályázati forrásokból valósítaná meg.
A részletekről itt írtunk korábban.