A volt teherkikötő helyére tervezett vitorláskikötővel kapcsolatos kérdésben kell dönteniük a helyieknek Révfülöpön. Összegyűlt ugyanis a népszavazás kiírásához szükséges aláírás. A hitelesített, többszörösen összetett kérdés ugyanakkor sokak szerint nem alkalmas arra, hogy kiderítse: milyen változást akarnak a révfülöpiek.
Már 1974-től készültek tanulmányok vitorláskikötő létesítésére vonatkozóan Révfülöpön – mondta a vitorlazzitthon.hu-nak a település polgármestere. Kondor Géza kifejtette: 2013-ban, az akkori képviselőtestület azt a döntést hozta, hogy az egykori teherkikötő helyét hasznosítanák újra, és itt létesülne egy új vitorláskikötő. A marina a tervek szerint mediterrán típusú, városközponti jellegű lenne, amilyen egykoron már létezett a településen. A polgármester kijelentette: a kikötőt nem zárnák el a parti sétánytól. Céljuk: a vízről érkezőknek elérhetővé tenni a partot, a parton lévőket pedig összekötni a vízzel. Kondor Géza beszélt arról is, hogy a beruházás egész éves munkahelyeket is teremt a településen, hiszen a helyiekből állítanák össze a kikötő üzemeltetéséhez szükséges munkaerő-állományt.
Kondor Géza beszélt arról is: az egykori teherkikötő jelenlegi funkciója a beruházással semmit sem változna, hiszen az jelenleg is kikötőként van bejegyezve. Egy tárca nélküli miniszteri rendelet egyértelműen kijelöli a területi határokat, ezért is kaphatták meg a környezetvédelmi engedélyeket az új marina létrehozása. Ahogy fogalmazott: egy szál nádat sem kell ahhoz kiirtani ahhoz, hogy megvalósulhasson a beruházás.
Kondor Géza kifejtette: a népszavazásra bocsátott kérdés állításai több helyen nem fedik a valóságot. Nem csak a funkcióra vonatkozó állítás, hanem a benne szerepeltetett számadatok sem valósak, beleértve a férőhelyek vagy tervezett parkolóhelyek számát. Hozzátette: kikötőt kiszolgáló építmények létesítését sem tervezik, hiszen egy már meglévő – jelenleg funkció nélküli – épületet alakítanának át a parti sétány túloldalán. A polgármester szerint a legtöbb félreértésre okot adó kifejezés a népszavazási kérdésben a „létesített mobildaru”, hiszen ez már önmagában ellentmondásos.
„Akarja-e Ön, hogy Révfülöp vízparti központjában, a móló és a futballpálya közötti öblöt az eddigi funkciója helyett teljes területén 133 db vitorláshajó téli-nyári vízen tárolása alkalmas vitorláskikötővé alakítsák át, ehhez a vízbe ív alakú, az ívével a nagymólón is túlnyúló, 180 m hosszúságú, betonoszlopokkal és szádfalakkal megtámasztott, 16 000 köbméter terméskövet tartalmazó kőgátat építsenek, a vízfelületre 600 négyzetméter felületen úszó-pontonokat telepítsenek, a téli vízbefagyás ellen a hajókat szivattyús vízcirkuláló csővezetékekkel vegyék körül, a parton különböző kikötőszolgáló létesítményeket, köztük a Nádas borozó mellé mobil hajókiemelő darut telepítsenek, a füves partot a hajók oda és elszállítására, ki-be emelésére használják, és kizárólag a vitorláskikötőt használóknak 101 db-os autóparkolót létesítsenek?”(Népszavazási kérdés)
Kondor Géza hozzátette: a népszavazást kezdeményezők egyike tavaly még ezen a helyszínen tartotta saját hajóját anélkül, hogy fizetnie kellett volna érte. Másikuk pedig egy egykori képviselő, aki korábban maga is megszavazta, hogy készüljenek el a tervek a kikőtő létesítéséről. A népszavazást – ami három-négy millió forintot emészt fel – mindenképpen megtartják, ugyanakkor kérdéses annak létjogosultsága a beruházás jelenlegi – tervezés alatti – fázisa valamint a kérdés összetettsége miatt – tette hozzá a polgármester.