Dél-Balatoni Vízi Kör elnevezéssel vízi megállópont-hálózat létesül a Balaton déli partvonala mentén. A beruházás keretében svertes vitorláscsónakoknak, kézi hajtású vízisporteszközöknek épülnek vízre szálló helyek, melyek együtt biztosítják a jövőben a tó körbe hajózhatóságát. A Vitorlázz Itthon cikksorozatban mutatja be az egyes helyszíneket, célokat, fejlesztéseket, valamint a megállópontot üzemeltető szervezeteket. Balatonföldváron az eddig mintegy kihasználatlan partszakasz igazi vízisport paradicsommá változik, mely sólyás megállópontként várja a jövőben a kézzel, vagy széllel hajtott vízisporteszközökkel érkezőket.
Az utóbbi évtizedekben az a réteg, amely a kisebb vízisporteszközökkel, vitorlással, kajakkal, kenuval, evezős csónakkal rendelkezik vagy azért szorult ki a Balaton partról mert fizikailag nem talál eszközeinek tárolóhelyet, vagy azért, mert pénzügyileg nem tudja finanszírozni azokat a kiépített infrastruktúrával rendelkező kikötőket, ahol ezen szolgáltatások elérhetőek – fogalmazott a Vitorlázz Itthon-nak Balatonföldvár polgármestere.
Holovits Huba kifejtette: a város önkormányzata hisz abban, hogy ezek a sportágak és az ezeket a sportágakat űzők számára is elérhetővé kell tenni a Balaton adta lehetőségeket, ezért is vették örömmel a Magyar Vitorlás Szövetség megkeresését, amikor konzorciumi partnerként jelentkezett Földváron.
Holovits Huba elmondta: a földvári kishajós megállópont helyszínének választása nem véletlen. A városvezetés célja ugyanis, hogy a százhúsz éven keresztül egy pólusú balatonföldvári Balaton-partot két pólusúvá tegyék.
Van egy gyönyörű nagy kikötő a város területén, a BAHART üzemeltetésében ami több, mint négyszáz hajó tárolására alkalmas, mellette pedig a Kvassay-sétány, mely egyedülálló módon több, mint egy kilométer hosszan közvetlenül a víz parjtán húzódik.
Eddig ez a sétány objektumhoz nem vezetett, szinte a semmibe futott, éppen ezért került oda az új elektromos kikötő. E mellé építettek a helyi vízisport egyesületnek egy új klubházat, ami szintúgy csatlakozik az elképzeléshez. Ugyanezen a területen, a Nyugati-strandon alakították ki a déli parton szintén egyedülálló biciklis szolgáltató pontot a BalatonBike365 projekt keretében. Ezáltal egy sor szabadidős sport egy helyszínen található Földváron, vagyis kikötő, sportegyesület klubházastól, kerékpáros szolgáltató pont – ezt a sort egészíti a vízi megállópont – magyarázta a polgármester.
(Fotó: BalatonBike365)
A Dél-Balatoni Vízi Kört megvalósító konzorciumban egyedüli önkormányzat Balatonföldvár, a többi tag vízisportegyesület. Holovits Huba bízik abban, hogy ez egyfajta példa is lehet a többi partmenti önkormányzatnak a jövőben. A polgármester felidézte: korábban próbálták bevonni a környező településeket a könnyebben elérhető vízisportok körébe. A helyi vízisport egyesület 2001-ben alakult, és ott elsősorban az evezésre fókuszáltak.
Ennek keretében karolták fel a tízevezős osztályt, nagyon komoly országos és nemzetközi szintű versenyeket tudtak Balatonföldváron rendezni. A magyar bajnokságon például ötven csapat indult el, a nemzetközi versenyeken pedig Olaszországtól elkezdve Ausztrián, Ukrajnán, Csehországon keresztül érkeztek a külföldi csapatok.
(Fotó/Borítókép: Vízisport és Vitorlás Egyesület Balatonföldvár)
„Szerettük volna, ha a többi Balaton parti önkormányzat is beszáll, de nem látták akkor elérkezettnek az időt, és nem sikerült csatlakozókat szerezni. Bízunk abban, hogy ez a civil kezdeményezés talán egy kicsit könnyebben utat talál a településvezetések szívéhez vagy füléhez és most egy kicsit jobban felkapják a fejüket azáltal, hogy hat helyszínen is létesül itt a déli parton megállópont.”
-fogalmazott a polgármester.
A Holovits név édesapja és nagybátyja révén került be a vitorlás köztudatba, ők a 70-es, 80-as években csillaghajó osztályban meghatározó szereplők voltak a hazai vitorlás életben – idézte fel Holovits Huba.
„Én édesapámmal nyertem talán három magyar bajnokságot különböző hajóosztályokban, ezt követően a 2000-es évek elején kormányosként csillaghajóban próbálkoztam, ott sikerült négy év alatt két harmadik és egy második helyezés magyar bajnokságon. Utána jött a polgármesterkedés”
(Fotó: Facebook)
Holovits Huba hozzátette: most felvetődött benne, hogy újra fel kellene támasztani az olimpiai programjából kikerült csillag hajóosztályt és ezáltal aktívabban újból beszállna a rendszerbe.