A vulkánok völgye - vízről és a magasból

Túra típusa: Gyermekes családoknak, Panorámatúrák kilátókhoz
Javasolt kiindulópont: Keszthely
Érintett települések: Vonyarcvashegy, Fonyód, Badacsony, Gyenesdiás, Balatongyörök, Keszthely
Túra hossza: 3 nap
Kinek ajánlott: Pároknak, családoknak, baráti társaságoknak
Túra hossza: 60 km
Túra értékelése:
Az értékeléshez be kell lépni / regisztrálni kell!

A túra bemutatása

A vitorlázásról a legszebb képek magasból készülnek. Helikopterről, repülőgépről, vagy újabban drónról – ha valaki ezekről tekint le a magasból, új perspektívából láthatja a hajót és a vízfelületet, s mi tagadás: a látvány többnyire lenyűgöző.

Ám van egy légi járművet nem igénylő, egyszerűbb, de nem kevésbé látványos lehetőségünk is arra, hogy felülről tekintsünk a Balatonra. Ezt használták a repülés előtti időkben is a festők, akik meg szerették volna örökíteni a tó csodás panorámáját, s felmentek a part menti hegyek, dombok tetejére kilátópontot keresni.

1. nap: Keszthely-Vonyarcvashegy-Fonyód  - kb. 25 km

Túránk első napja igazi csemege a látvány szerelmeseinek. Többek szerint ugyanis a Keszthelyi-hegység első napon felkeresett kilátóiból tárul szemeink elé a Balaton legszebb panorámája. Mindamellett fel kell készülni a hosszú gyaloglásra - de bárki tanúsíthatni fogja: megéri.

Kiinduló pontunk ezen a túrán a Keszthely Marina.  Laza egy-két óra alatt érhetjük el a szívderítő látványt nyújtó, zöldellő dombok alatti vitorlázással Vonyarcvashegyen a kikötőt. Kikötés után érdemes nyomban nekivágni az aznapi túrának, hiszen mintegy 15 km és nem kevés felfedezés vár ránk. Első célpontunk a

Vas-hegyi (Kitaibel Pál) kilátó (távolság a kikötőtől kb. 2,7 km, nem egész egy óra - hegymenet)

A kilátó Vonyarcvashegy felett, a Vas-hegyen, 225 méter magasságban emelkedik 2002 óta a fák lombkoronája fölé. Nevét a neves botanikusról, Kitaibel Pálról kapta. Harmadik szintjéről beláthatjuk a Keszthelyi-hegység erdőségeit. A Balaton irányában nyugati medence egészére ráláthatunk. A Keszthelyi-hegység kilátóit külön erre a célra kijelölt túraútvonal köti össze, amely a Festetics-kilátótól indul, majd a Berzsenyi-kilátótól a Kitaibel Pál-kilátóhoz vezet.

Miután beteltünk a látvánnyal, az irányt Balatongyöröknek vesszük, a

Bél-Mátyás kilátóhoz (távolság: kb. 5 km, valamivel több, mint egy óra)

A 221 méter magasan, a Garga-hegy tetején található kilátóból gyönyörű panoráma nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire. A kilátót a Bélapi pihenőből a sárga háromszögjelzést követve érjük el, s a séta közben számos egyedi és védett növényfajjal találkozhatunk: szúrós csodabogyóval, vitézvirággal, cifra kankalinnal, lisztes berkenyével.  Felérve, a tanúhegyek mellett nagyszerű kilátás nyílik a Keszthelyi-hegységre, a déli part somogyi részére vagy a Keszthelyi öbölre is.

A tó szépségének varázsából ocsúdva, mára már csak a legtöbb szárazföldi turista által a legszebbnek ítélt balatoni panorámáig kell elsétálnunk. Aznapi utolsó úti célunk Balatongyörök.

Szépkilátó és Római forrás (távolság: kb. 2 km, fél óra lejtőn)

A Badacsony, a tanúhegyek vidéke, Szent György-hegy, Csobánc, Gulács, Tóti-hegy, Haláp a szigligeti várdomb a várral - vitathatatlanul Európában is párját ritkító panoráma várja azokat, akik elsétálnak a Balatongyörök Badacsony felőli végén, a 71-es út mellett található Szépkilátóhoz. A látványban gyönyörködve a kilátópontnál felállított padokon pihenhetünk meg. A hely már a Festeticsek idején is „felkapott” látványosság volt, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a leírások szerint Festetics Tasziló felesége is gyakran látogatott el ide és fenyőfákat ültetett, hogy növelje a látvány szépségét. „Szépkilátó”-nak Eötvös Károly keresztelte el a helyet 1855-ben.

Miután várhatóan képtelenek leszünk aznap több szépséget befogadni, a hosszú gyaloglás levezetéseként sétáljunk vissza kikötőbe, ahonnan, ha elég  ügyesek voltunk, még aznap megpróbálhatunk átkelni a túlsó partra és aznap Fonyódon éjszakázhatunk.

2. nap: Fonyód-Badacsony - kb. 10 km

Másnap, kipihenve az előző nap fáradalmait, mindenképpen nyújtózzunk jó nagyokat, mert nem sokkal kevesebb szépséget kell megemésztenünk a második napi túra során, mint az elsőn tettük. Első utunk a gyönyörű reggelhez méltó nevet viselő kilátóhoz visz:

Várhegyi Széplátó (távolság  a kikötőtől és vissza: 4 km)

Már csak azért is megéri ide feljönni, hogy igazolhassuk a régi mondást, miszerint a déli part legnagyobb előnye, hogy jobban látszik onnan az északi...

A fonyódi Várhegy tetején, 231 m magasságban építették fel egy Árpád kori földvár maradványaira a Széplátót. A kilátó négy szintjéről csodálatos panoráma tárul a látogató szeme elé a Badacsonnyal, a tanúhegyekkel, körbe pedig a Balaton nyugati medencéjének látványával. Alkonyatkor, a faszerkezet negyedik szintjének 14 méteres magasságából a világ egyik legszebb és legromantikusabb naplementéjének színei kápráztatják el a szemet. Maga a faszerkezetes építmény 20,8 méter magas. Jó időben a teljes nyugati és középső medence mellett a Tihanyi-félszigeten túli Balaton is látható. Dél felé nézve a Nagyberek és Külső-Somogy terül el a lábaink előtt. A kilátóból leereszkedve könnyű sétával érhetünk el egy, a térség növény- és állatvilágát bemutató tanösvényt. Ha nem tudtunk betelni a látvánnyal, érdemes még egy rövid kiruccanást tenni Fonyód másik kilátójához, a Sipos-hegyi kilátóhoz.

A könnyű reggeli séta és gyönyörű látvány után útnak indulunk Badacsonyba. Ha szerencsénk van 2-3 óra alatt át is érhetünk. Megérkezés után ne tétovázzunk, vessük bele magunkat a minden bizonnyal hatalmas tömegbe, majd a hurka- és kolbászárusok között átverekedve magunkat igyekezzünk minél előbb elhagyni a régi római út vonalát - afelett már csend fogad és talán a népsűrűség is kisebb.

Kisfaludy-kilátó (távolság a kikötőtől és vissza kb. 8 km, a szintkülönbség és az útba eső pincészetek száma miatt azonban legalább 3-4 órával számoljunk)

A badacsonyi Kisfaludy-kilátónál nincs magasabban elhelyezkedő kilátó a Balatonon.  437 méteres magassági ponton épült, és a maga 18 méteres tornyával valóban a legmagasabbról ad rálátást a tóra mindazoknak, akik veszik a fáradságot és felsétálnak hozzá. Márpedig nemcsak a páratlan panoráma, hanem magának a faszerkezetnek a különleges formája miatt is megéri elzarándokolni a toronyhoz. Odafentről egyszeri kilátás nyílik a Tapolcai-medence és a környékbeli hegyek, dombok tájaira. A kilátó belsejében egy 360°-os panorámakép segíti a tájékozódást.

Miután sikeresen és épségben visszaérünk a kikötőbe, ne induljunk vitorlással aznap már sehova. Térjünk időben nyugovóra inkább.

3. nap: Badacsony-Gyenesdiás-Keszthely kb. 25 km

A teljesen józanul elfogyasztott reggeli után vágjunk neki a 3 nap leghosszabb vitorlázásának. Gyenesdiásig kb. 25 km-t kell majd jó széllel haladnunk.  Miután kikötöttünk a Gyenesdiási Yacht Egylet (gyönyörű neve van!) kikötőjében, nekivághatunk a 3 napos túra utolsó kirándulásának, amely először a

Festetics-kilátóhoz vezet. (távolság a kikötőtől kb. 4 km kíméletesebb séta, mint a badacsonyi kaptató, szűk 1,5 óra alatt megtehető)

A 231 méter magas Varsás-hegy tetején álló, 2000-ben újjáépített Festetics-kilátó Keszthely környékének legszebb panorámáját kínálja az odaérkezőknek. A torony a Festetics-családról kapta a nevét. Legegyszerűbben a közkedvelt kirándulóhelytől, a gyenesdiási Nagymezőtől érjük el kb. 200 méteres séta után. A faszerkezetes építmény negyedik szintjéről gyönyörű látványként terül elénk Keszthely és a Keszthelyi-öböl, valamint szinte az egész Keszthelyi-hegység. A kilátóponthoz a kék háromszög jelzésen juthatunk el a legkönnyebben. Ha van még időnk és erőnk, érdemes rászánni fél órát és a szomszédos

Berzsenyi-kilátót is felkeresni Vonyarcvashegyen. (távolság: 2,5 km, elég meredek úton, kb. másfél óra)

Nem is tudni igazán, Vonyarcvashegyhez vagy Gyenesdiáshoz köthető inkább a Berzsenyi-kilátó. Mindenesetre, ha a gyenesi Festetics-kilátónál járunk, érdemes még fél óra sétát rászánnunk, hogy a Berzsenyi-kilátó legfelső szintjéről - kis szerencsével - ne csak  a Balatont, hanem a fél Dunántúlt megpillanthassuk. Teljesen tiszta időben nemcsak a Mecsek,de még az Alpok alja is látszik.

Miután ha Párizsra nem is, de ha szerencsénk volt az időjárással, az Alpok aljára vethettük őriző szemünket, nincs más hátra, mint visszatérni a kikötőbe (kb. 4,5 km kényelmes séta) és visszaereszkedni a mélységek és magasságok bejárása után a kiindulópontra, Keszthelyre.

Bővebben

Top érdekes helyek a túrán