Véget ér a balatoni viharjelzési szezon – értékelt az obszervatórium és a vízirendőrség

November elsejével ismét leáll a balatoni viharjelzés, így sokkal körültekintőbbnek kell lenniük a vízen a hajósoknak, horgászoknak. A HungaroMet Zrt. április 1-től október 31-ig a balatoni, a Velencei-tavi és a Tisza-tavi viharjelzések meteorológiai kiszolgálására vihar-előrejelző szolgálatot működtet, a viharjelzést és a riasztást a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) fényjelző rendszere biztosítja.

A viharjelzések tóparti megjelenítését a Balaton körül 31, a Velencei-tónál 4, míg a Tisza-tónál 5 fényjelző lámpaegység végezte, amelyet a Balatonnál még mobil fényjelző egységek is kiegészítettek. A katasztrófavédelem az idén is fokozottan felügyelte a rendszer üzemeltetését, a vihar okozta károkat elhárította, így a rendszer a teljes viharjelzési időszakban biztonságosan üzemelt.

A viharjelzések és a balatoni időjárási előrejelzések az HungaroMet Siófoki Viharjelző Obszervatóriumában készültek és operatív módon jutottak el a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysághoz, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának balatoni központjához és további megrendelőkhöz. A nagyobb vitorlásversenyek, illetve tömegrendezvények meteorológiai biztosítása a HungaroMet Siófoki Viharjelző Obszervatóriumából történt.

Értékelt az Obszervatórium 

A 2024 .évi szezonban a viharjelzéssel lefedett idő az előző évinél kevesebb volt. Az első és másodfokú viharjelzések összesített fenntartási ideje a Balatonnál a szezon teljes időtartamának 33.7-36.6%-át tette ki (a három medencében összesen 5405 óra). A Velence-tónál ez az érték 20.5% volt (1055 óra). A másodfokú viharjelzésben fenntartott órák száma a Balatonnál a teljes időszak mintegy 12%-át, a Velencei-tónál 3.5%-át tették ki.

Az első- és másodfokú viharjelzések fenntartására legrövidebb ideig a Tisza-tónál volt szükség, mindösszesen 732 órára, ami az eddigi legalacsonyabb érték a Tisza-tavi viharjelzés indulása óta.

Így értük el a jelzéseket

A korábbi években korszerűsített LED-technológiás berendezéseknek köszönhetően a jelzések jobban láthatók. A balatoni viharjelzés a tó három medencéjében egymástól függetlenül működött, mindhárom rendszer az adott terület időjárási körülményeihez igazodva jelzett. A viharjelzők mellett a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság évek óta üzemelteti az ingyenesen elérhető TAVIHAR nevű mobil alkalmazást, amelyen jól követhetők az ország legnagyobb tavain érvényes aktuális viharjelzések, emellett a viharjelzések folyamatosan frissülve elérhetők a katasztrófavédelem weboldalán is.

Értékelt a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság is

A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVK) vízirendészeti rendőrőrsein 31 szolgálati kisgéphajóval közel 60 fő lát el szolgálatot a vízen. A folyamatos vízirendészeti jelenlét a nyár teljes időszakában biztosított volt. Elsősorban a fürdőeszközöket használó, a szörfösök, vitorlázók, elektromos hajtású vízijárművel közlekedő személyek körében volt szükség rendőri intézkedésre, mentésre, mely betudható a hirtelen kialakuló időjárási változásoknak.

A Balaton számos vízi rendezvénynek ad otthont, ilyenkor a vízirendészet folyamatosan kapta a viharjelzők állapotáról az információt, hogy felkészülhessenek egy esetleges mentési helyzetre, havaria megelőzésére. A BVK munkatársai a viharjelzési szezonban 212 esetben összesen 406 fő fürdőzőt vagy vízi közlekedő személyt mentettek ki a vízből, ami az elmúlt 10 év átlaga alapján egy kis emelkedést mutat a középértéktől. 2024. április 1. és október 31. között 12 ember fulladt a Balatonba. Halálos kimenetelű vízi közlekedési baleset egy esetben történt.

Így telt a vízimentők szezonja

Ahogyan korábban arról a Vitorlázz Itthon is beszámolt, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának mentőhajóit 341 alkalommal riasztották, melyek legénysége összesen 290 bajbajutottat mentett ki a mély vízből. Hajós kollégáik 50 esetben eszközmentést is végeztek – egyebek között felborult, elsüllyedt vitorlásokat emeltek ki vagy műszaki hibás járműveket vontattak a kikötőbe. Emelt szintű mentőegységeik 114 esetfeladatot láttak el. A sürgősségi mentőhajók 48, a mentőtiszti autó 47, az esetkocsi pedig 19 esetben nyújtott emelt szintű ellátást bajbajutottaknak.