Az 57. a rekordok Kékszalagja volt

A címvédő, a Józsa Márton vezette MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty (Hungária YC) saját korábbi rekordját megdöntve, 4 óra 24 perc 11 másodperc alatt kerülte meg a Balatont és győzött az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. Szorosan követte és második lett a Sailing Team RSM Hungary (korm.: Vándor Róbert). Eredményük 4 óra 34 perc, azaz ők is 30 perccel megdöntötték a Kékszalag korábbi rekordját! Harmadik a Kürt -Team Kaáli, a Virág Flóra vezette egység 4 óra 46 perces eredménnyel ért célba, ami szintén jobb a korábbi rekordnál. Ugyancsak megdőlt az egytestű hajók időrekordja is, amelyet a mai napig a Principessa tartott a 2023-ban beállított 8 óra 59 perces idővel. Ez a rekordot tette múlt időbe a Szamuráj Jack, 8 óra 35 perc alatt ért ma célba, az abszolút 6. helyen, az egytestűek között elsőként.

Július 10-én csütörtökön pontban 9 órakor elrajtolt a tókerülő verseny, erős északnyugati szélben. Nyolc korai rajtos hajó kivételével mindenki szabályosan indított, sokan – köztük az esélyes katamaránok – reffelve kezdték meg a versenyt.

Az első percekben az RSM (Vándor Róbert és csapata) és az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (Józsa Márton és csapata), az északi parttól kicsit távolabb kezdtek, és mindketten körülbelül 40-42 km/h sebességgel száguldottak a következő pályajel, Kenese irányába. A szél néha valamelyest gyengült a kezdeti 20-22 csomós erősséghez képest, de a reffelések maradtak, az északi part völgyeiből továbbra is vártak erős befújásokat ebben az egész napra ígért északnyugati szélben.

Nagyon gyors, szoros volt bójavétel Kenesénél: az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty volt az első, második az RSM , szorosan mögöttük a Process Solutions jött Litkey Farkassal. Fej-fej mellett haladt a három hajó, és ahogyan a déli part közeledtével egyre nagyobbak lettek a hullámok, egyre nehezebb volt a hajókat vezetni.

Később a kenesei bója közelében árbocát törte a Sponzor Wanted (korm.: Király Zsolt), a Raffica felnőtt és ifi csapatának hangárból előrántott hajója. Ismeretes, hogy az egytestű győzelemre is esélyes Raffica és a csapat második hajója, a René Raffica is megsérült a rajtot megelőző hétfőn lecsapó viharban. Előhúzták az egy korábbi árboctörés miatt félrerakott Sponzor Wantedet, betűzték a Raffica épen maradt riggjét… És az tört el most.

Rohamtempó az élen, a siófoki pályajelnél is az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty fordult elsőként. A második helyen a Process Solutions érkezett, harmadik a Kürt-Team Kaáli (kormányosa Virág Flóra), negyedik az RSM, ötödik az AUDAX Django (Petrányi Zoltánnal a kormánynál), hatodik a Deboti Racing (Bödör Gergely és csapata). Full speeddel irány Keszthely!!!

A rajt után két órával a vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty már Ábrahámhegynél száguldott Keszthely felé, az eddigi részidő-eredmények azt mutatták, reális lehet az időrekord-döntés! Mögöttük a második helyen az RSM, harmadikon a Kürt-Team Kaáli, negyediken a Deboti Sailing, ötödiken a Team Suzuki (kormányosa Váradi Szabó János) haladt.

A Team Suzuki is feladni kényszerült a versenyt, már Keszthely felé tartva… Ezzel a kéttestűek közül kiszállt: sorrendben a Cofidis – korm.: Korcsog András (felborult), Fox 23 – korm.: Róka Sándor (felborult), a Triniteam – korm.: Kreskai György László, kiállt, az AUDAX Django ( Petrányi Zoltánék bum hidraulika hiba miatt fejezték be), a Process Solutions (Litkey Farkasék bumja törött) és most a Team Suzuki – korm.: Váradi Szabó János (ők is bumjukat törték). A borulásoknál személyi sérülés nem történt, a műszaki mentés azonnal megkezdődött. Még nyolc katamarán volt ekkor versenyben, közülük öten küzdöttek a mezőny elején.

Körülbelül két és háromnegyed órával a rajt után már a keszthelyi fordítóbójánál volt a mezőny eleje! Első helyen az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty fordult, ők már kikerültek a Keszthelyi öböl zavart, gyengébb szeléből, 45 km/h sebességgel száguldottak. A második helyen kerülő RSM ekkor még nem tudta elhagyni a bója körzetét, sebességük 24 km/h volt. Harmadik helyen jött a Kürt-Team Kaáli, negyedik volt Keszthelynél a Deboti Racing.

Később az RSM rákapcsolt, és jó tempóval a Fifty üldözésére indult.  Közben a vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty már Akali előtt, reffelve, biztonságra törekedve halad az újabb időrekord felé..

A győzelem pillanatai: 4 óra 24 perc 11 másodperces idővel befutott a balatonfüredi célba a magyar tervezésű és építésű kétárbocos katamarán, Józsa Márton kormányzásával, így hatodszor nyerte meg a Kékszalagot! (Mintegy 40 percet javítottak az eddigi, 2023-as 5 óra 3 perc 56 másodperces időrekordon, amelyet szintén ők tartottak…) A nyugati medencében izgalmas üldözés bontakozott ki, közelített a vezető hajóhoz a második helyen lévő RSM, ám ők a Tihanyi szorosban takarásba kerültek, közben a “csövön” átjutott Fifty viszont remek szélben meglódult, és jó tempóval nekivágott a befutóig tartó cirkálószakasznak. Szelet keresve és némiképpen az RSM-et is biztosítva takkoltak a cél felé. Gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratva, minden pályajelet elsőként kerülve teljesítették a Kékszalagot. Jellemző volt a taktikájukra a biztonságra való törekvés, az élő videóközvetítésben jól látszott, hogy reffelve, az esetleges erősödésekre, befújásokra számítva vezették a hajót. A befutóban is erős széllökésekkel szembesültek, 20-22 csomó körüli tempóval, a vitorlákkal intenzíven dolgozva védték ki nehezebb helyzeteket.

Második helyen az RSM futott be, Vándor Róbert és csapata, 4 óra 33 perc 15 mp vitorlázás után, harmadik lett a Kürt-Team Kaáli, Virág Flóra irányításával, ők 4 óra 46 perc 07 mp alatt értek körbe. Még ők is mindannyian a régi időrekordon belül értek célba!

Az abszolút hatodik helyen, az egytestű kategóriát megnyerve, 8 óra 35 perc vitorlázás után ért be a Szamuráj Jack, Takács Péter kormányos és csapata: Hancs Imre, Horváth Viktor, Svastits Attila, Sághy Attila, Hajnal Ádám. Kenesénél a 9., Siófoknál ugyancsak a 9. helyen fordultak, Keszthelynél már hatodikok voltak, és ezt az előnyt az üldözökkel szemben már csak növelték a befutóig.

18 óra után már 330 hajó fordult a keszthelyi bójánál és eddig 52-en gondolták úgy, hogy kiállnak az idei versenyből.

Az Assok előtt haladva a Lacsny Gergely kormányozta Quantum Sails Trentasette a második leggyorsabb egytestűként 9 óra 16 perc 45 másodperc alatt abszolút hetedikként ért a füredi célba. Az utolsó méterekig fej-fej mellett haladt négy Asso, amelyek nagyon éltek az erős szélben. A Csimborasszó, a 100 %, a Picabo és az Equilor versenye végig szoros volt és csak az utolsó pár száz méteren dőlt el. Háziversenyüket a Csimborasszó nyerte (kormányos Fazakas György Győző) megszerezve ezzel a 8. helyet az abszolút sorrendben, majd a 100 % (9.), az Equilor (10.) és a Picabo (13.).

Közéjük a 11. és a 12. helyen a Tantál 8m OPEN, illetve az MCC No.1 RC44-es ért célba. Majd újabb két Asso, a Picabo következett az abszolút 13. és az Ou Sali a 14. helyen.

Remek versenyt vívott egymással több 70-es cirkáló is. Kenesénél még az Orpheus fordult első helyen, Siófoknál a Pannónia, míg Keszthelynél már az Irokéz. Azonban végig rendkívül szorosan alakult az idei Kékszalag ebben az osztályban. A célba is egymás után futottak be. Első helyen az Irokéz, megszerezve ezzel az abszolút 15. helyet, majd sorban az Anna, a Pannónia és az Orpheus is beért.

A három 75-ös cirkáló saját, abszolút sorrendben számított évtizedes presztízs küzdelmet vív, idén a Lillafüred folyamatosan kisebb-nagyobb előnnyel vezetett, de a legvégén mindössze pár másodperccel tudta csak megelőzni a Siroccót, így az abszolút 24. helyen szelte át a balatonfüredi célvonalat. A Detre Szabolcs kormányozta hajó így gyorsabban ért be, 10 óra 6 perc 56 másodperces vitorlázott idővel, mint a 75-ös Nemere II. által korábban felállított 10 óra 40 perces “klasszikus” rekordidő. Ebben a három hajó között zajló versenyben a harmadik idén a Nemere II. lett, saját korábbi, 1955-ös rekordját is megdöntve.

A 75-ös cirkálók azonban hivatalosan az Összevont cirkáló osztályban versenyeznek, ahol korrigált idő alapján alakul ki az egymás közötti sorrend. Így az Összevont cirkáló osztály dobogója a következőképpen fest: első a Sirocco Cittel Lajos kormányzásával, második az Alboran S.S. II. Hercsel Erikkel a kormánynál, az osztály harmadik helyezettje a Lillafüred, Detre Szabolccsal és csapatával.

A 48. helyen célba ért a Miaszösz nevű katamarán, ezzel már nincs versenyben kéttestű hajó. A versenyen összesen 13 katamarán állt rajthoz, közülük hat kényszerült a verseny feladására. A kiállt hajók között volt a végső győzelemre többek által is esélyesnek tartott Audax Django és Process Solutions, valamint a szintén nagykatamarán Team Suzuki.

Bő 50 perc alatt célba ért 21 óra után a teljes, 13 tagú NAU 370 flotta – kivéve a versenyt feladó Sleepwalkert és Navalt. Az osztály Kékszalagját a Revolution nyerte Molnár György István kormányzásával, 10 óra 3 perces menetidővel. A győztes egység az abszolút sorrend 21. helyét szerezte meg.

Az osztályban másodikként a Kacor Király (26.) végzett, harmadikként pedig a Surprise (29.) Hrutka Gábor, illetve Bernula János kormányzásával. Az utolsó érvényes befutó a NAU 370 osztályban a Nemes volt, amely az abszolút 47. pozíciót szerezte meg.

29 óra 15 perc 45 másodperces vitorlázás után a Kaland futott be utolsóként a füredi célba a teljes távot teljesítő hajók közül az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A Merkapt Maraton Team Sportegyesület egységét Kiss Zsolt kormányozta, a csapatot pedig Szűcs Balázs és Asztalos Bence alkotta. A Yardstick III/2 csoportba tartozó hajó a szakértők szerint tiszteletreméltó idővel ért célba, és így vélhetően minden idők leggyorsabb Kékszalagja lett az idei, ha az utolsó befutók idejeit hasonlítjuk össze.

A célban a hagyománynak megfelelően az abszolút győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty csapatának képviselői pezsgővel várták a 416. helyezett hajó legénységét. A Kaland és a Fifty-Fifty legénysége közösen ünnepelte a Kékszalagot és szimbolikusan a versenyt teljesítő összes csapatot.

A péntek délután eseménye volt az Audi Speed Challenge, ahol egy 800 méter hosszú egyenes pályán öt menetben maximális sebességgel vitorláztak végig a versenyző hajók, mindenkinek a legrövidebb menetideje alapján állt össze a sorrend. Indult az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, az RSM, a Kürt – Team Kaáli, megszokott kormányosaikkal, egytestű kategóriában pedig a 100% Asso 99 Paksi Álmossal a kormánynál és a BYC-ből egy 18 lábas szkiff Oroszlán Péterrel, Lillik Ákossal és Bárdos Mihállyal. A hajókon ott voltak a Kékpántlika ifiverseny legjobbjai és a Fifty-Fifty illusztris versenyzőtársat kapott: a 87 éves, háromszoros Kékszalag győztes Tuss Miklóst. Nem véletlen, hogy az Audi Speed Challenge győztese az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty lett, 46.83 másodperces idővel. Az idei Kékszalag mellé behúzták ezt az elsőséget is!