A Magyar Vitorlás Szövetség „A Balatonon Kívüli Vízterületek Támogatása" nevet viselő pályázatának keretében plusz forráshoz jutottak azok a klubok, melyek székhelye bár távolabb esik a Magyar Tengertől, ugyanakkor komoly vitorlás élet zajlik helyben. A Balatonon kívüli vitorlázási lehetőségeket bemutató sorozatunkban most a Velencei-tó környékére utazunk. A VVSI, vagyis a Velencei-tavi Vízi Sportiskola több, mint 40 éves múltra visszatekintő sportintézmény, amelyet a Pro Rekreatione Közhasznú Nonprofit Kft 2011. októbere óta működtet. Bozóki Gáborral a VVSI Vitorlás Szakosztály vezetőjével beszélgettünk.
VI: Milyen történelemre nyúlik vissza a Velencei-tavi vitorlázás?
BG: Az 1900-as évek közepén kezdődött az első vitorlás tevékenység a tavon és a hatvanas években alakult meg a Velencei-tavi Vízisport Szövetség és a VVSI első kezdeménye. Itt gyakorlatilag mind a felnőttek, mind a gyermekek elkezdték a vitorlázást. Innen datálható a Velencei-tavi vitorlázás története.
VI: Gyakorlatilag tényleg olyan klubélet van a kishajósok körében, ami a Balatonnál ma már aligha található meg. Mi ennek a titka?
BG: Amit én titoknak mondanék az nem más, mint az, hogy egyfajta családias hangulat jön létre. Ezek viszonylag kicsi klubok, amelyek maguk köré gyűjtöttek lelkes embereket, akik közül sokan a gyermekkorukat is a tónál töltötték.
Fotó: VVSI
Ők azóta is visszajárnak és a gyerekeiket is visszahozzák. Tudom, hogy ugyanez megtörténik a Balatonon is, de ez egy zártabb környezet, nyugodtabb, kevésbé rohanós, kényes környezet. Ez nagyon sokaknak tetszik, még a balatoniaknak is.
VI: Milyen hajókat tud befogadni a Velencei-tó? Mi a mérethatár?
BG: Az én véleményem szerint a 18-as hajó lenne az ami megfelelő erre a tóra. Ez használható ki jól. Ennek ellenére az utóbbi időben több nagyobb hajó is érkezett. Ezek általában felhúzható svertesek. A vízmélység ugyanis nem adja meg a lehetőséget nagyobb tőkesúlyos hajóknak.
Fotó: VVSI
Az átlag vízmélység hivatalosan 130 cm, de én inkább 100 cm-t mondanék, tehát a 100 cm merülés alatti hajók nehezen tudnak közlekedni főként az augusztusi időszakban amikorra lecsökken a tó vízszintje.
VI: Van példa kisebb túrák szervezésére? Lehet túrázni a Velencei-tavon?
BG: Van, sőt talán a Yacht Club Agárd honlapján olvastam egy blogot amiben leírták, hogy van aki már 5000 kilométert vitorlázott a tavon. Egy kicsit más érzés ez a fajta túra vitorlázás, hiszen nádszigetek között, kis átjárókban kell áthajózni. A nagy nyílt víz csupán egy területen van, ahol a versenyeket is tartjuk. Tehát a Velencei-tó mondhatni vadregényes, és ez is egy varázsa ennek a tónak.
VI: Mennyire jó terep gyakorlásra, mondjuk versenyzőknek a Velencei-tó?
BG: Rettenetesen változékony szélviszonyokkal rendelkezünk mind irányban, mind erősségben. Egy adott mezőnyt egy futamon eléggé próbára tud tenni a Velencei-tó. Nagyon sokan jönnek csak azért edzeni hozzánk, hogy ezeket a szélsőséges szélviszonyokat meg tudják tanulni.
Fotó: VVSI
A hullámzás mértéke közel sem akkora, mint a Balatonnál, de ezeket a szélfordulós taktikákat nagyon jól el lehet sajátítani nálunk.
VI: A Balatonnál az egyik legnagyobb probléma, hogy kikötőhelyet alig találni. Kellene infrastruktúrát fejleszteni ahhoz, hogy akár a túravitorlázás, vagy családi élményvitorlázás is szintet léphessen. Nálatok van még hely? Ha valaki besétál a klubba, meg tudjátok mutatni a vitorlázást? Beléphet ebbe a családba?
BG: Maga a belépés nyitott, tehát erre van lehetőség. Mind a szakosztályokba, mind pedig lehetőség van vitorlásbérlésre, bérvitorláztatásra. Viszont az elmúlt évek tendenciája miatt, a Balaton drágulása és a fővároshoz való közelség okán sok hajó került hozzánk. A kikötők nagy része, amely szolgáltatást tud nyújtani gyakorlatilag tele van. El kell keserítenem mindenkit: nagyon sok helyünk nincsen már.
VI: Gyakorlatilag tavasztól őszig megtelik a tó vitorlázó gyerekekkel. Nagyon sok tábort tartotok, nagyon sok élményt adtok. Mi a helyzet az utánpótlással?
BG: A Velencei-tó a 80-as, 90-es években egyfajta központja volt az utánpótlásképzésnek. Úgy látom ma már a Balatonnál is nagyon jó képzőhelyek vannak, ugyanakkor a tó fővároshoz való közelségének köszönhető, hogy nagyon sokan érkeznek hozzánk.
Fotó: VVSI
A szakosztályok is nagyjából tele vannak és a gyermektáborok is megtelnek a vitorlázni vágyó gyermekekkel.