Rekorddöntés, magas befutási arány, hatalmas küzdelem a hajóosztályok között, emellett szélcsend, élénkülés és egy kis eső. Változatos és egyben kihívásokkal teli volt az idei, 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj a vitorlázóknak és izgalmas, örömteli várakozás a parton lévőknek.
Rekordot hozott az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, az első helyen befutó Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty ugyanis 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a légvonalban 155 kilométeres távot. Ezzel megdöntötte a 2014-ben ugyancsak általa felállított rekordot, mintegy 36 másodperccel. A kétárbócos, Pauger műhelyben épített, magyar tervezésű és építésű kéttestű az idei esztendőben hatalmas változásokon ment keresztül, az új testekkel közel fél tonnával könnyebb lett a hajó.
Józsa Márton a Fifty kormányosa úgy nyilatkozott: a túledzettség esete nem állt fent, ugyanis a Szalag előtt csupán néhány napot tudtak menni a hajóval. Gyenge szélben nem is tudták kipróbálni. Elárulta: ez egy teljesen más hajó lett, a svertet például előrébb helyezték, így kiegyensúlyozottabb lett a hajó. Józsa Márton szerint ez valóban az ő szelük volt.
“Ez a hosszú kreutz szakasz nekünk kedvezett. Bő szélben nagyon jó számokat hoztunk, az elején volt alkalmunk együtt menni a többiekkel, sőt még gyorsabbak is voltunk. Mi ezt egy kétéves fejlesztésre terveztük, jövőre az árbocok cseréje van tervben, ami szintén súlycsökkenést hozhat a geometriájuk is jobb lesz.”
A katamaránok mezőnyében a második helyen futott be a Virág Flóra kormányozta Team Kaáli, őt követte a Kaiser Kristóf kormányozta Prospex Delta.
Az egytestűeknél Király Zsolt és csapata a Raffica győzedelmeskedett. Az idén harminc éves születésnapját ünneplő hajó kormányosa szerint az ilyen szélben az elmúlt években a nagy vetélytárs libera a Principessa szokott jobban szerepelni, ugyanakkor most egy új genuával felőrölték az ellenfelüket.
“Badacsonynál szinte még lőtávban voltunk egymástól, a keszthelyi bemenetel volt a vízválasztó. Amikor ők kiértek a Keszthelyi-öbölből, mi már Fonyódon voltunk, és ezt már nehéz lett volna nekik megfogni.”
A Magyar Cruiser Hajóosztályon belül Dobos Attila kormányozta célba elsőként az Onixot. Szerinte ez egy igazán változatos verseny volt. A csapatnak nem titkolt célja, hogy bebizonyítsa, ezekkel a hajókkal is lehet és érdemes versenyezni.
Koncz Péter a Thétisszel a 307. helyen futott be, Sudár Sport osztályon belül viszont elsőként ért célba. A kormányos szerint ennél futottak már jobbat is és rosszabbat is, számukra ez egy közepes Kékszalag volt. Hozzátette ők általában mindig a mezőny második felében szoktak hajózni.
A Sudár Regatták közül elsőként az Öreg ért célba. Békés Miklós kormányos szerint a nehézség idén a kenesei nagy megállás volt. Utána a következő kihívás Györök, ugyanis a Keszthelyi-öbölből kifelé meglepetésként érte őket a frissülés. Hozzátette: fél óra alvásokkal, de 24 órán belül értek vissza Balatonfüredre.
ORC-ben a Kód10 szerezte meg az első helyet, összesítettben a 26. helyen befutva. Keller András kormányos azt mondta, végig padlógázon mentek. A rajt jól jött ki, a szembeszeles szakasz Keszthelyig viszont komoly erőpróba volt számukra.
Komáromi Sándor Vera Natura nevű hajójával a L30 OD mezőnyében győzedelmeskedett. Elmondta: életükben először nyert a családi csapat aranyérmet vitorlásversenyen. Hozzátette: 50 évesen tanult meg vitorlázni és vette rá a családot, hogy vegyenek részt versenyeken.
8M OD osztályban a Weight ért be elsőként. Gyenes Ákos kormányos, egyben osztálykapitány úgy fogalmazott: a rajt utáni első hátszeles menetet nagyon élvezték, ugyanis hatalmas élmény volt a spinakkerezés. A stabil délnyugati szél egészen Keszthelyig repítette őket. Elárulta: náluk a hajóban a mondat: teljesen mindegy, hogy honnan fúj a szél, a lényeg, hogy haladjanak. A Keszthelyi-öbölben ugyanakkor ők is megküzdöttek a szélcsenddel, valamint az árvaszúnyogokkal.
A Kékmadár a naplementét már a Keszthelyi-öbölben nézte, ez is hozzásegítette őket ahhoz, hogy a 30-as cirkáló osztályon belül megnyerjék a versenyt. Wossala Kristóf úgy fogalmazott: sok év után újra egy szeles Kékszalagot tudtak végigvitorlázni és igyekeztek kihasználni ezt a lehetőséget, ugyanis a Kékmadárnak éppen ez fekszik a legjobban. A Kenese-Keszthely szakasz nagyon élvezetes volt, a várakozás az öböl kijáratánál érte őket.
Izgalmas pillanatokat élt át a Csér. Miklós Tibor és csapata a 15-ös jollék mezőnyében bizonyult a leggyorsabbnak. A kormányos elárulta: nekik az éjszakai szél már erős volt, a túlélésért küzdöttek, hogy Szigligetnél ne boruljon fel a Jolle. Ugyanakkor felkészültek, hiszen bent a hajóban minden vízhatlan zsákokban van összekészítve. Végül sikerült talpon maradniuk, reffelt vitorlákkal.
Gacs Jenő a Babutot kormányozta be a J24-es mezőny első helyére. Elárulta: a J nagyon szereti az erős szelet. A kormányosnak a kedvence az első spinakkeres rohanás volt. Hozzátette: úgy szálltak ki 24 órás vitorlázás után a hajóból, hogy ha kell, akár másnap újra nekiindulnának.
Balaton 25-ös kategóriában a Penny ért célba elsőként. Fazekas Ákos kormányos szerint ez egy nagyon pörgős verseny volt, folyamatosan hátrafelé kellett nézni, hogy kik vannak a nyomukban. Már az elején elkönyvelték magukban: ezt a versenyt addig kell megnyerniük, amíg kicsi a szél, ugyanis erősödés után a legnagyobb vetélytárs, a Solaris megfoghatja őket.
8M Open osztályban a Nelson bizonyult idén a leggyorsabbnak. Scharf Máté kormányos szerint ez a Kékszalag gyorsabb volt, mint az eddigiek, ugyanakkor világosban most sem sikerült befutniuk. A Nelson egy speciális hajó, olyan igényekre van alakítva, hogy a szólóvitorlázásra és négykezes versenyre is alkalmas lehessen.
Vida Péter a Viapant kormányozta első helyre a Bavaria32-es mezőnyben. Szerinte ez egy nagyon kellemes, egyben harcos verseny volt. Nagyon élvezték, ugyanis a második helyezettel gyakorlatilag Keszthelytől egészen a Tihanyi-szorosig “meccseltek”. Itt most valóban a verseny dominált, a szél többségében jó volt számukra is.
Schatz Árpád Schatz nevű hajójával a NAU 370 RUN osztálygyőztese a Kékszalagnak. Elárulta: egy kellemes, vidám versenyen vannak túl. Ő maga a széltől tette függővé, hogy elindul-e, ugyanis a tavalyi Kékszalag 28 órás vitorlázása után három nap regenerálódásra volt szükségük. Szerinte ebben a versenyben a legnagyobb izgalom az volt, hogy az ilyen szélben minden hajó jól tud haladni. Ha a kenesei bójánál nincs a szélleállás, akkor sokkal egységesebben nézett volna ki a mezőny.
A Folkboat osztály első helyezettje a Zarándok lett. Wlasitsch Tamás elárulta: hajójuk egy erős szélre fejlesztett vitorlás és ez nekik kedvezett. Ugyanakkor kifejtette, most minden arcát megmutatta a Balaton. Volt erősebb, gyengébb szél is, ők pedig még egy kis esőt is kaptak. Számukra ez most nem a küzdelemről szólt, sokkal inkább egy élvezetes hajózásról. Elárulta azt is, a Zarándokkal öt éve vitorláznak, a hajót saját kezével, valamint barátok segítségével újította fel, a befektetett munka pedig meghozta a gyümölcsét.
A Dolphin hajóosztályon belül Jasper Gábor kormányozta célba elsőként a Headhuntert. A kormányos szerint ez amellett, hogy jó túra és családi hajó, megállja a helyét a túraversenyeken. Nekik a Kékszalag hatalmas küzdelem volt amellett, hogy a vitorlázás értéke rendkívül magas lett. Őket a kenesei szélcsend olyan szinten nullázta le, ahonnan mentálisan nehéz volt felállni. Keszthelyig felkapaszkodtak a második helyre, ott ismét szélcsend érte őket. Végül az éjszakai hidegfront hozta meg nekik a magabiztos győzelmet.
Regina osztályelső az idei Kékszalagon a Amitié. Szabó Vilmos kormányos elárulta: a verseny változatos, de élvezetes volt. Neki ez volt a 23. Kékszalagja, és nagyon szereti a versenyt. Az Amitié egyébként tizennegyedik alkalommal nyeri meg osztályon belül a versenyt – mondta el büszkén a kormányos.
Nautic osztályban a leggyorsabbnak a MahiMahi bizonyult. Borsos Ernő kormányos elárulta: sok éve elvárás, hogy megnyerjék a Kékszalagot, viszont ez most sikerült először. Nekik ez volt a tizedik Szalagjuk és most ért be a győzelem. Számukra ez volt a legélvezetesebb verseny, hiszen végig pozitív töltet volt a csapatban. Ha nem nyertek volna osztályon belül, akkor is jó szájízzel tértek volna haza. Nekik is a kenesei bójaforduló volt a legnagyobb kihívás, Keszthely pedig szokásosan kemény hely volt. Legfőbb vágyuk, hogy lássák Keszthelyt nappal, ez megvalósult, ugyanakkor belefutottak itt az éjszakjába is.
Az ASSO 99 egy nagyon sportos osztály, árulta el Csury Zoltán a kategóriagyőztes Ou Sail kormányosa. Szerinte ez a hajó adja vissza a legjobban a repülő hollandi feelinget, amiben nagyon sokáig élvezettel hajóztak. A Kékszalag számukra ismét kőkemény verseny volt, hiszen komoly vetélytársak voltak a mezőnyben. Hozzátette: az esélytelenek nyugalmával indultak, végül végigvitorlázták az éjszakát.
70-es cirkálók legjobbja az idei Szalagon az Irokéz volt. Pajor Zsolt kormányos elmondta: Őszöd előtt állt le a szél, itt háromszor volt a mezőnyben újraosztás. A legjobb szakasznak pedig számukra a befutó bizonyult.
Kerekes Kázmér, aki immáron huszadik alkalommal rendezte meg a Kékszalagot úgy értékelt, hogy az idei verseny ha nem is az elmúlt húsz, de az elmúlt évtized legjobb Kékszalagja volt.
“A Kékszalag időrekord megdöntésén túl annak örülök a legjobban, hogy a mezőny közel kilencven százaléka be tudott futni. Ez számomra nagyon fontos, hiszen azoknak, akik elindulnak a versenyen egy felejthetetlen élmény, hogy végigcsinálták a Kékszalagot és ez most nagyon sokaknak megadatott.”
A verseny biztonságát a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata biztosította. Bagyó Sándor a szervezet elnöke úgy értékelt: a mostani Kékszalag annyiban különbözött az előzőektől, hogy idén volt szél. A versenykoordinációs központ adatait ismertetve elmondta: két rosszulléthez hívták őket az első éjszaka derekán a Keszthelyi-öbölbe, a második riasztás hajnalban történt, mindkét esetben a személyeket partra juttatták. Hozzátette: a verseny előtt viszont volt egy súlyos fejsérülés, a rajt felé haladt egy vitorlás, amikor egy spontán halzolásból lett a sérülés és bordatörés, ott a sürgősségi mentőhajó érkezett a segítségre, a sérültet kórházba szállították, állapota stabil. A verseny alatt a kenesei bója előtt a rajt után szintén halzolásból egy huszonhat lábas hajó feküdt el, és kezdett süllyedni. A vízimentők a négy főt azonnal lementették, az eszköz kimentésére viszont akkor nyílt lehetőség, amikor a keleti-medencét az utolsó hajó is elhagyta. A hajót másnap csaknem három óra alatt emelték ki a vízből
Csütörtök éjszaka egy jól vitorlázó csapat borult fel. A Samuraj Jack tőkesúly nélküli hajó került bajba, akik a cél elől pár kilométerre estek ki. Mentésükre azonnal megérkezett a mentőegység, személyi sérülés ez esetben sem történt.