Asso Országos Bajnokság és Európa Kupa

Magyar Bajnokság és Európa Kupa az Asso hajóosztálynak.

Az egyik legerősebb magyar bajnokság rengeteg Európa- és Világbajnokkal.

A hajót 1983-ban az olasz Ettore Santarelli tervezte. Azóta 151 hajó készült és mindegyik a Garda tó partján fekvő Bogliaco kisvárosban, a Licospars műhelyben. Ebből jelenleg ca. 50-60 egység vitorlázik, versenyzik vele Közép-Európában. A vitorlaszámokat szigorúan a gyártási sorrendnek megfelelően kapják a hajók. A legtöbb hajót az őshazájában, Olaszországban találjuk. A hajó első ránézésre egyszerű forma, mint egy felnagyított FD. A hajó összsúlya 1100 kg, ebből a kiel súlya 450-480 kg, amelynek formája bulba nélküli, lefelé egyre vékonyabb. Acélvázas szerkezetre 3mm saválló acél héj van erősítve, kizárólag az alsó felében van ólom kitöltés. Az osztályelőírás tiltja a kiel befestését, csak polírozni, pasztázni szabad. Fényesre polírozva nem algásodik, és nagyon elegánsan mutat a kikötőkben.

Az árbocra pillantva megállapíthatjuk, nem egy átlagos túrahajó. Az egész hajót egyszerű kialakítás jellemzi. Az első deck domború, a cockpit kényelmesen széles, hátul teljesen nyitott. A hajó tartós merevségét a gőzöléssel hajlított fabordák adják. A test üvegszálas, airex-el szendvicselt vinilészter laminált. A hajóbelső nem alkalmas kényelmes alvóhelyek elhelyezésére.

A hajó összsúlya méretéhez képest könnyű, ezért jolleként viselkedik a hullámokon. A hajóhoz eredetileg 2 genoa (2009-től 1 genua), 1 fock, 1 spinnacker, és egy nagyvitorla tartozik. Az árbocon két pár száling és egy jumper van elhelyezve. Osztályversenyeken 6 fő vitorlázza, akiknek (fürdőruhában mért) súlya max. 520kg lehet, ebből a három trapézos együttes súlya max. 260kg.