Az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj nem csak a vitorlázók de Balatonfüred ünnepe is egyben. Akik nem hajón ülnek azok sem élmények nélkül, hisz a rajt, vagy épp a győztes köszöntője, a leggyorsabb hajók partmenti csatája, a modellvitorlások versenye a laikusoknak is igazi vitorlás élményt nyújt, nem beszélve a tókerülő verseny egész napos élő közvetítéséről, mely a Vitorlás térre felállított nagykivetítőn követhető. A Vitorlás tér és a balatonfüredi nagymóló tehát július első hetén a Kékszalag forgatag központja, ahol minden a vitorlázás körül forog.
“Egy 140-160 km-es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek elsô díja a Balaton kék szalagja volna.”
A Kékszalag a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, amely több mint nyolcvan éves fennállása alatt folyamatosan megújult. Hagyomány például, hogy a versenyre mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez. A rajt sokáig péntek reggel volt, az utóbbi időben azonban átkerült csütörtökre, de az időpont változatlan: reggel kilenc óra. Eleinte nem volt időkorlátozás, később azonban bevezették a negyvennyolc órás limitet. Aki tehát szombat reggel kilencig nem ér célba, az hiába küzdött! Az évek során folyamatosan változott azoknak a hajóknak a köre is, amelyeknek engedélyezték az indulást. 1934-ben még bármilyen vitorlás hajó versenyezhetett. Később kizárták ebből a körből a jollékat (gyors, könnyű, uszonyos egytestű hajók), majd erre a sorsra jutottak a kisebb tőkesúlyos vitorlások (például a csillaghajók). Az elmúlt tizenöt év a többtestű hajók „beengedéséről” szólt, s nem kizárt, hogy a következő tíz évben a víz alatti szárnyakat használó hajók lesznek a viták középpontjában.
Kékszalag pálya: Balatonfüred – Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred, Táv hossza légvonalban: 155 km, Versenyidő: maximum 48 óra,
Kezdetek:
Első győztes: Rabonbán I., 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor
Legtöbb induló:
2018, 50. Kékszalag 682 hajó rajtolt el Balatonfüredről
Versenyek rendje:
1934-tõl 1942-ig kétévente, páros években, 1947-tõl 2001-ig kétévente a páratlan években, 2001-tõl évente kerül megrendezésre. A 2013-ban megrendezett Kékszalagon utoljára versenyeztek kizárólag az egytestű hajók, amelyek addig a páratlan években alkották a mezőnyt, az ezt követő versenyeken megszűntek a kategóriákra vonatkozó megkötések.
Legtöbb versenyt nyert kormányos:
Litkey Farkas 13- szor(!)
Legtöbb versenyt nyert hajó:
Tramontana (8R Yacht) 7-szer (1940, 1942, 1963, 1971, 1977, 1979, 1989)
Az első női kormányos, aki Kékszalagot nyert:
Kultsár Istvánné Gordon Evelyn – 1940, 1942. Ő jelenleg az egyetlen abszolút győztes női kormányos a verseny történetében. 2011 óta a legjobb női kormányos nyeri a Gordon Evelyn Díjat.
Leggyorsabb Kékszalag győzelem egytestű hajóval:
2003- ban Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra, 25 perc, 30 másodperc. Nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár 8 kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál. Ugyanekkor versenyen kívül Gádorfalvy Áron szörffel 9 óra 4 perc alatt körbement.
Kékszalag egytestű hajó rekord:
1955, Nemere II. Németh István, 10 óra 40 perc. A rekordidőről nincsenek eredeti pontos feljegyzések. A korabeli újságok többet, 11 óra feletti menetidőt írtak. Sok később íródott forrásműben már 10 óra 55 perc szerepel, majd egy MVSz elnökségi ülésen a hatvanas években rögzítették a 10 óra 40 perces rekordidőt.
Kékszalag abszolút rekord:
2023, Fifty- Fifty Katamarán , kormányos: Józsa Márton, 5 óra, 3 perc, 56 másodperc
ÉRDEKESSÉGEK
A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat. 1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy hightech anyagokból készült katamaránnak! 2001 óta a versenyt már évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő versenye lett, amelyen hatszáz vagy több hajó is elindul.
Miért éppen kék?
Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, s ezt a tradíciót később átvették a gőzösök is. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboccsúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot.
Miért írjuk egybe a Kékszalagot?
Az első versenyt a Balaton Kék Szalagjáért írták ki 1934-ben, és a helyesírás mostani szabályai szerint is két szóban lenne a helyes írásmód. Ám a verseny fogalommá vált, így lehet, és szokás is lett egybe írni Kékszalagként, míg például a Fehér Szalag természetesen különírandó.
A leghosszabb Kékszalag
1953-ban olyan gyenge szél fújt, hogy a két év múlva rekordot futó Nemere II. az első helyen 40 órát vitorlázott! (Akkoriban még nem volt 48 órás időkorlátozás.)
Két győztes a Kékszalagon
1991-ben a német Giftzwerg nevű hajó győzött, de óvták, mert a Tihanyi-szorosban nem az előírt hajózási útvonalon vitorlázott. Viszont a versenykiírás német nyelvű fordításában ez rosszul szerepelt. Így a német hajót nem zárták ki, viszont a 20 perccel utána befutó Nemere II.-t is első helyezettnek, Kékszalag-győztesnek nyilvánították. A hajót dr. Balogh György a Magyar Vitorlás Szövetség akkori elnöke kormányozta.
Kékszalag győztesek
Kékszalag Győztesek:
1934 – Rabonbán – dr. Ugron Gábor
1936 – Kincsem III. – Kovács Béla
1938 – Kincsem IV. – Kovács Béla
1940 – Tramontana – Kultsár Istvánné (Gordon Evelyn)
1942 – Tramontana – Kultsár Istvánné (Gordon Evelyn)
1947 – Hungária – Tóth Kálmán
1949 – Vészmadár – Mihálkovics János
1951 – Nemere II. – Németh István
1953 – Nemere II. – Németh István
1955 – Nemere II. – Németh István
1957 – Nemere II. – dr. Schmalz József
1959 – Addio III. – dr. Horváth Boldizsár
1961 – Kékmadár – Farkas László
1963 – Tramontana – Vályi Pál
1965 – Olimpia III. – Tolnay László
1967 – Trinidad – dr. Debrőczy Tibor
1969 – Rabonbán – Berta Lajos
1971 – Tramontana – Bucsy Balázs
1973 – Blott X – Gosztonyi András
1975 – Blott X – Telegdy István
1977 – Tramontana – Lovas József
1979 – Tramontana – Lovas József
1981 – Hárpia – Izsák Szabolcs
1983 – Simi – Zdenka Richter
1985 – Simsalabim – Eindl Steeg
1987 – Simsalabim – Eindl Steeg
1989 – Tramontana – Gömöry Pál
1991 – Giftzwerg – Helmut Birkmayer / Nemere II. – dr. Balogh György (1991-ben két győztes hirdettek, erről itt olvashat.)
1993 – Manual – Tuss Miklós
1995 – Manual – Tuss Miklós
1996 – Manual – Tuss Miklós
1997 – Liberté – Christoph Wieser
1998 – Liberté – Munka László
1999 – Yuppie – Detre Szabolcs
2000 – Anna – Rutai István
2001 – Pleasure – Litkey Farkas
2002 – Gardazzurra – Litkey Farkas
2003 – Lisa – Litkey Farkas
2004 – Gardazzurra (Siemens Mobile)– Litkey Farkas
2005 – Lisa – Litkey Farkas
2006 – Clan des Team (Brokernet-Winterthur) – Litkey Farkas
2007 – Lisa (AXA-Brokernet) – Litkey Farkas
2008 – Clan des Team (Brokernet-Uniqa) – Litkey Farkas
2009 – Lisa (Brokernet-Uniqa)– Litkey Farkas
2010 – NaturAqua – Roland Gäbler
2011 – Lisa (Budapest Bank) – Litkey Farkas
2012 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton
2013 – Lisa (Evopro) – Litkey Farkas
2014 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton
2015 – Safram – Christophe Péclard
2016 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas
2017 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas
2018 – Safram – Christophe Peclard
2019 – Racing Django – Petrányi Zoltán
2020 – RSM2 – Vándor Róbert
2021 – RSM2 – Vándor Róbert
2022 – MLS Raiffeisen Fifty-Fifty – Józsa Márton
2023 – MLS Raiffeisen Fifty-Fifty – Józsa Márton
2024 – MLS Raiffeisen Fifty-Fifty – Józsa Márton
Balatonfüred
2025.07.10. 09:00 - 2025.07.12. 09:00
További időpontok